3 tips die de klantbeleving van jouw klanten gaan verbeteren!

Elke ondernemer wil natuurlijk dat zijn klanten een unieke ervaring beleving wanneer zij producten of diensten bij hun organisatie afnemen. Op dit moment is het aspect klantbeleving dan ook meer dan hot. Meestal is het zo dat iets wat hot is vanzelf weer over gaat, maar met klantbeleving is dat niet het geval. In de digitale wereld waarin we leven is het voor klanten steeds gemakkelijker om ergens anders hun product of dienst te kopen. Het is dan ook ontzettend belangrijk om de klantbeleving continu te verbeteren en af te stemmen op de wensen en behoeften van jouw klanten.

Lees daarom snel deze tips om de klantbeleving van jouw klanten te verbeteren!

1

Verbeter NIET op basis van aannames, maar op basis van feiten

Veel ondernemers blijven hun processen en dienstverlening verbeteren op basis van aannames. Wij denken vaak te weten wat onze klanten weten, maar hoe kun je dit nou zo zeker weten? Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat onze aannames in heel veel gevallen niet overeen komen met wat onze klanten nou echt willen. De eerste tip is dan ook dat je jouw processen en dienstverlening moet gaan verbeteren op basis van feiten! Maar hoe komt je nou tot deze feiten? Als je dit wilt weten, lees dan snel tip 2 en 3.

2

Ga in gesprek met je klanten

Alles valt en staat met het spreken van jouw klanten. Om echt vanuit de klantbehoefte te kunnen gaan verbeteren, is het cruciaal om met hen in gesprek te gaan. Door hen te spreken kom je er pas echt achter hoe zij jouw dienstverlening ervaren en waar je deze kunt verbeteren. Hoe kun je anders jouw processen en diensten afstemmen op de wensen en behoeften van jouw klanten? De tweede tip is dan ook, ga in gesprek met jouw klanten.

3

Gebruik Customer journey mapping

Nu jij jouw klanten hebt gesproken en inzichten hebt verkregen, moeten deze inzichten nog worden vertaald naar innovatieve verbeteringen voor jouw klanten. Een meer dan aan te raden tool om de verkregen inzichten te vertalen naar verbeteringen is Customer Journey Mapping. Customer journey mapping is een klantgerichte techniek voor het optimaliseren van jouw klantprocessen en diensten. Het helpt om inzichtelijk te maken waar in de klantreis de momenten zitten om een optimale klantbeleving te realiseren.

Publicatiedatum: 24-11-2017